Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/427
Title: تعليمية المنظومات النّحوية في توات
Other Titles: من القرن الهجري الثاني عشر حتى القرن الهجري الخامس عشر
Authors: أعبلله, لحبيب
جعفري, أحمد / مؤطر
Keywords: التعليم
المتعلم
النحو
استراتيحية
الحفظ
Teaching
learner
Grammar
Strategy
Issue Date: 21-Oct-2018
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: البحثُ الذي بين يديكَ يُعَدُّ مُحَاوَلَةً لاستنطاقِ آلياتِ التَّعليميةِ بمفَاهِيمِهَا وَقَضَايَاهَا التَّنْظِيرية والتَّطْبِيقِيَّة الإنجازية مِنْ جِهَةٍ، وَتَطْبِيَقاتِهَا، وَإِرْهَاصَاتِهَا فِي التُّرَاثِ العَرَبِي، وما يمكنُ أن نتلمسهُ في المنظومات النَّحوية التَّواتِية تحديدًا، والتي أَسْهَمَتْ في الحِفاظ على اللِّسَان العربي في هذه الدِّيار النَّاِئية عَنِ الحواضِرِ العِلْمِيَّةِ فِي فاسَ، والأندلُسِ، ودمشقَ، وبغدادَ؛ حيثُ حَرَصَ شيوخُ الزَّوَايَا عَلَى تَحْفِيظِهَا وَاسْتِظْهاِرَها وَتَكْرَارِهَا وَتَوْظِيفِهَا للمُتَعَلِّمِينَ فِي مُمَارَسَاِتِهْم اللُّغَوِيَّةِ، نُطْقًا وَكِتَابَةً؛ حَتَّى ظَهَرَ مِنْهُمْ نُحَاةٌ يُضَاهُوَن بِمَعْرِفَتِهِمْ نُظَرَاءَهُمْ فِي المشْرِقِ، كالشَّيْخِ باي بلعَالم، والشَّيخِ حَفْصِي عبد الرحمن، وَشَيْخِهِمْ جَمِيعًا ابنِ أُبَّ التَّوَاتيِ.
The search work, in front of you, is considered as an attempt to clarify didactic mechanisms with their meanings, with their theoretical and practical issues on one side; and its applications and aspects in the Arabic heritage on the other one. We find these mechanisms obvious, especially in the Touati poems that deal with grammatical rules. The latter, poems , played a great role in the preservation of the Arabic tongue in these rural areas, Touat region, which was far away from the civilized regions such as Fass, Andalusia, Damascus and Baghdad. The Zawiya scholars, Quranic school scholars, tried hard to make their learners learn these poems by heart. They worked hard to apply these rules in their language orally and in their manuscripts as well until the emergence of some grammarians from Al-Mashriq. They were Touati scholars who wrote those poems like Sheikh Bay, sheikh Abderrahmane Hafsi and their famous teacher Sheikh iBn OBBA Al-Touati.
Le travail de recherche, devant vous, est considéré comme une tentative de clarifier les mécanismes didactiques avec leurs significations, avec leurs problèmes théoriques et pratiques d’un côté; et ses applications et aspects dans l'héritage arabe de l'autre. Nous trouvons ces mécanismes évidents, en particulier dans les poèmes Touati qui traitent des règles grammaticales. Ces derniers, les poèmes, ont joué un grand rôle dans la préservation de la langue arabe dans ces zones rurales, la région de Touat, très éloignée des régions civilisées telles que Fass, Andalousie, Damas et Bagdad. Les érudits de Zawiya, des érudits de l’école coranique, s’efforçaient de faire apprendre ces poèmes par cœur à leurs apprenants. Ils ont travaillé d'arrache-pied pour appliquer ces règles dans leur langue, oralement et dans leurs manuscrits, jusqu'à l'émergence de grammairiens d'Al-Mashriq. Ce sont des érudits Touati qui ont écrit des poèmes tels que Sheikh Bay, Sheikh Abderrahmane Hafsi et leur célèbre professeur Sheikh Ibn OBBA Al-Touati.
URI: http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/427
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تعليمية المنظومات النحوية في توات.pdf5.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.