Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسيافة, كلثوم
dc.contributor.authorبن ناجم, مسعودة
dc.contributor.authorخدير, المغيلي / مؤطر
dc.date.accessioned2020-11-02T08:22:04Z
dc.date.available2020-11-02T08:22:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4242
dc.descriptionتعليمية اللغة العربيةen_US
dc.description.abstractيتمحور موضوع البحث حول تدريس اللّغة العربيّة بالفصحى والعاميّة وبيان الفارق بينهما . اللّغة العربيّة الرّكيزة الأساسيّة التي يقوم عليها التّعليم العربيّ عامة، وعليه ينبغي مراعاة مكتسبات التّلميذ التي يتلقاها في تلك المرحلة والعمل على تدريبه على ما هو فصيح لا على ما تعوّد عليه في مجتمعه، ولضمان فصاحة وسلامة لغة التّلميذ يستوجب اتخاذ العربيّة لغة التّعليم في جميع الأطوار التّعليميّة باختلاف المواد التّعليميّة، وعلى معلّمي اللّغة العربيّة خاصة الحرص كلّ الحرص على سلامة ما يقدمونه من دروس، والحرص أيضاً على طريقة تقديم تلك الدّروس. والفارق بين الدّراستين يظهر في الرّصيد المعرفي والحصيلة اللّغوية التي يكتسبها التّلميذ، فإذا دُرّس التّلميذ بلسان عربيّ فصيح كان رصيده اللّغويّ فصيح، أمّا إذا دُرّس باللّهجة العاميّة حصّل رصيداً لغويّاً مزدوجاً بين الفصيح والعاميّ.en_US
dc.description.abstractThe topic of the research revolves around teaching the Arabic language in classical and colloquial languages and explaining the difference between them. The Arabic language is the main pillar on which Arabic education in general is based, and therefore it is necessary to take into account the student’s gains that he receives at that stage and work to train him in what is eloquent and not on what he is accustomed to in his society. With the different educational materials, Arabic language teachers in particular must take great care in the safety of the lessons they provide, and also care about the method of presenting those lessons. The difference between the two studies appears in the cognitive balance and the linguistic outcome that the student acquires. If the student is taught in an Arabic tongue, then his linguistic balance is fluent, but if he is taught in the colloquial dialect, he will obtain a double linguistic balance between the fluent and the commoner
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالفصحىen_US
dc.subjectاللهجةen_US
dc.subjectالعاميةen_US
dc.subjectاللغة العربيةen_US
dc.titleتدريس اللغة العربية بين العامية والفصحىen_US
dc.title.alternativeخصائص العربية وطرائق تدريسها نايف معروف أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تدريس اللّغة العربيّة بين العاميّة والفصحى.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.