Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4197
Title: التعلم في القرآن الكريم من منظور علم النفس التربوي
Other Titles: كتاب القرآن وعلم النفس لمحمد عثمان نجاتي أنموذجا
Authors: العماري, أسماء
طالبي, خدوجة
بريك, الضاوية / مؤطر
Keywords: التعلم
نظريات التعلم
القرآن الكريم
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تقوم العمليّة التعليمية على تفعيل عمليتي التَّعليم والتَّعلم اللَّذان يعدان محورا علم النَّفس التَّربوي، فالتَّعلم يعدُّ من الموضوعات التي لقيت اِهتماما كبيراً من قبل الباحثين قديماً وحديثاً، حيث لجأ العديد من الباحثين إلى وضع تعريفاً للتَّعلُّم والذي شمل أنَّه عمليَّة تغيير أو تعديل في السُّلوك نتيجة القيام بنشاط معين يمكن التحكم فيه عن طريق ما يحيط به من عناصر خارجيَّة، والتَّعلُّم أنواع تختلف على حسب الهدف من التَّعلُّم أو الشيء المراد تعلّمه. وحتى يتحقّق التَّعلُّم يجب أن تتوفّر فيه شروطاٌ حدّدها علماء النَّفس والتي تختلف من عالم لآخر والتي تمثلت في: النُّضج، الدَّافعيَّة، الممارسة، وقد نشأ عن ذلك نظريات انقسمت إلى صنفين كبيرين هما: نظريات سلوكيّة اِرتباطيَّة وأخرى سلوكيَّة وظيفيّة، يندرج كل صنف نظريات كل نظريّة منهم درسته حسب نظرها مدعّمة ذلك بتجارب شتّى. وأمّا ما جاء به محمد عثمان نجاتي في كتابه القرآن وعلم النَّفس وذلك في فصل التَّعلُّم في القرآن الكريم عن التعلُّم كان نتيجة ما توصّل إليه علماء الغرب في دراستهم حيث تحدّث عن مصادر العلم والتي حصرها في مصدرين: إلهي وبشري (مختلف العلوم الإنسانيَّة ) وتحدّث أيضاً عن تعلُّم اللُّغة وذكر في كتابه أيضا أوّل عمليَّة تعلُّم في حيتة البشريَّة والتي كانت عن تعلُّم آدم للغة من الله عزّ وجلَّ ، وقد أرشد المتعلٍّمين إلى طرق التَّعلُّم في القرآن والتي هي: التَّقليدـ، التجربة العمليَّة والمحاولة والخطأ، التَّفكير وكذلك إلى مبادئ التَّعلُّم في القرآن والمتمثّلة في: الدّافع، التّكرار، الاِنتباه، المشاركة الفعَّالة، توزيع التَّعلُّم، التَّدرج في تعديل السُّلوك. فما توصّل إليه الغرب من نتائج في عمليَّة التَّعلُّم، ما هو إلاَّ تحصيل حاصل لما ما هو موجود في القرآن الكريم.
The educational process is based on activating the teaching and learning processes, which are the focus of educational psychology , Learning is one of the topics that have received great attention by researchers , in the past and present, as many researchers resorted to putting a nakedness to learning, which included a process of change or modification in behavior as a result of doing with a specific activity that can be controlled by what surrounds it from external elements, and learning are types that differ according to the goal of learning or the thing to be learned. And until learningis achieved, motivation , practice, and theories that look at the learning process and answer the questions that may be raised before, during, and after the learning process , these theories are divided into two major categories : relational behavioral theories and other behavioral and functional theories, As for all the theories of each of each of them, I studied it according to its viewpoint, supported by various experiences. As for what Muhammad Uthman al-Najati brought in his book Learning in the noble Quran the Ammonite of Learning was the result of what Western scholars reached in their study when he talked about the sources : Divine and good news (various human sciences) and he also talked about language learning , and he mentioned in his book also the first learning process in the life of mankind, which was about Adam learning the language from Gods side The Almighty has guided learners to the methods of learning in the Qur,an which are : imitation, repetition, attention, active participation, distribution of learning, gradual behavion modification. And what the west has reached in terms of learning process, it is nothing but an outcome of what is found in the holy Quran.
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4197
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.