Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4097
Title: التربية الإعلامية في صحافة الأطفال
Other Titles: صفحة الجزائري الصغير بجريدة الشعب أنموذجا
Authors: مداني, عائشة
عزيزي, زينب
حاج قويدر, العيد / مؤطر
Keywords: التربية الاعلامية
الاسرة
المدرسة
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على مدى الاهتمام الذي توليه صفحة الجزائري الصغير بجريدة الشعب الجزائرية لموضوعات وشؤون الأطفال، فلقد أعطت هذه الجريدة أهمية كبيرة لقضايا الطفل بإدراج بعض الاهتمام الخاص بالطفولة ضمن صفحة من صفحاتها التي جاءت كل مضامينها تتعلق بكل ما يحتاجه الأطفال من تربية ومعارف وثقافات مختلفة ولهذا سلطنا الضوء على هذه الصفحة وحاولنا معرفة أهم القيم التربوية والإعلامية الواردة فيها والتي سعت لغرسها في نفوس الأطفال. ولتحقيق أهداف دراستنا تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، بحيث حاولنا الإلمام بجوانب الدراسة في ثلاثة فصول إذ تناولنا في الفصل الأول مفاهيم كل من التربية الإعلامية وصحافة الأطفال، وتطرقنا في الفصل الثاني إلى دور صحافة الأطفال في غرس القيم التربوية لدى الأطفال وفي الفصل الأخير قمنا بتحليل المضمون لمحتوى مجموعة من أعداد صفحة الجزائري الصغير. ولقد أظهرت نتائج الدراسة أن صفحة الجزائري الصغير استطاعت أن تحافظ على القيم الاجتماعية والمبادئ الأخلاقية مما جعلها تكتسب جمهور عريضاً يتفاعل مع محتوياتها الفكرية والثقافية، وما يعاب على الصفحة عدم اهتمامها بالقيم الإعلامية وهذا راجع إلى غياب الوعي الإعلامي الكافي لدى محرري الصفحة بمفهوم التربية الإعلامية وضرورة غرس القيم التربوية في الطفل وتربيته إعلامياً وتعليمه لمهارات التعامل مع وسائل الإعلام.
This study seeks to identify the extent of attention that the Young Algerian page in the Algerian People's Newspaper gives for children's issues and affairs. This newspaper has given great importance to child issues by including some special interest in childhood within one of its pages, which came all of its contents related to everything that children need in terms of education, knowledge and Different cultures. and for this we shed light on this page and we tried to know the most important educational and media values contained therein which it sought to instill in the hearts of children. To achieve the goals of our study, we relied on the descriptive analytical approach, so that we tried to understand the aspects of the study in three chapters, where we discussed in the first chapter the concepts of media education and children's journalism, and we touched in the second chapter the role of children's journalism in implanting educational values in children, and in the last chapter we analyzed Content for the content of a group of numbers of the young Algerian page. The results of the study showed that the Young Algerian page its managed to preserve social values and ethical principles, which made it gain a wide audience interacting with its intellectual and cultural contents, and what is wrong on the page, is its lack of interest in media values, and this is due to the absence of sufficient media awareness among the editors of the page about the concept of media education and the need to instill Educational values in the child, and raising him through the media, and teaching him the skills of dealing with the media.
Description: صحافة مطبوعة وإلكترونية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4097
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التربية الاعلامية.pdf8.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.