Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4008
Title: مساهمة الثقافة التنظيمية في تعزيز الأداء الاجتماعي لشركة توزيع الكهرباء والغاز
Authors: عدي, فاطمة
لعروسي, حليمة
هداجي, عبد الجليل / مؤطر
Keywords: الثقافة ألتنظيمية
الأداء الاجتماعي
شركة سونالغاز
organizational culture
Social performance
Sonelgaz Company
Issue Date: 18-Jul-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة دور الثقافة التنظيمية في تعزيز الأداء الاجتماعي في منظمات الأعمال، حيث انه كلما كان مستوى الثقافة التنظيمية بالمنظمة مرتفع كلما ارتفع اداؤها، وهو الهدف الذي تسعى إليه منظمات الأعمال. من هنا تم اختيار الشركة الوطنية لتوزيع الكهرباء والغاز –الوكالة التجارية برقان كنموذج للدراسة التطبيقية ومحاولة الإجابة على إشكالية الدراسة. وبغية تحقيق ذلك تم إعداد وتوزيع إستبانة على عينة من مجتمع الدراسة والتي كان حجمها 47 فرد، تم استرجاع 41 إستبانة صالحة للمعالجة. وباستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) تم تحليل إجابات أفراد عينة الدراسة، ولغرض اختبار فرضيات الدراسة تم الإعتماد على أسلوب الانحدار البسيط. وقد خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها انه يوجد اثر ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة 0.05 للثقافة التنظيمية على الأداء الاجتماعي لشركة سونلغاز. كما أوصت الدراسة بضرورة أن تولي إدارة الشركة اهتماما خاصا بتوفير عناصر الثقافة التنظيمية باعتبارها متغيرا هاما يؤدي إلى ارتفاع الروح المعنوية للعمال وزيادة التزاماتهم للشركة.
This study aimed to try to know the role of organizational culture in enhancing social performance in business organizations, as the higher the level of organizational culture in the organization, the higher its performance, which is the goal that business organizations seek. From here, the National Electricity and Gas Distribution Company - Commercial Agency - Burgan was chosen as a model for the applied study and an attempt to answer the problem of the study. In order to achieve this, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of the study population of 47 individuals. 41 valid questionnaires were retrieved. Using the Statistical Package for Social Sciences (spss). The answers of the individuals in the study sample were analyzed. For the purpose of testing the study hypotheses, a simple regression method was used. The study concluded with the conclusion that there is a statistically significant effect at the level of 0.05 for organizational culture on the social performance of dimensions (respect for employees. Organizational learning. Cooperation among work colleagues) The study also recommended that the authority’s administration pay special attention to providing elements of organizational culture as an important variable It increases the morale of workers and increases their commitment to the company.
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4008
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.