Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3976
Title: أثر سياسة الصرف على السياسة النقدية
Other Titles: دراسة قياسية لحالة الجزائر خلال الفترة(1990-2019)
Authors: طالبي, هودة
وايني, الزهرة
صديقي, عبد الكريم / مؤطر
Keywords: سياسة الصرف
العرض النقدي2M
معدل الفائدة
Exchange Rate Policy
Monetary Mass M2
Inflation Rate
Issue Date: 30-Jun-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى تحديد مدى تأثير سياسة الصرف في الجزائر على السياسة النقدية من خلال دراسة قياسية للفترة 1990-2019. تم اعتماد المنهج الوصفي في الجانب النظري والمنهج التحليلي بأسلوب كمي في الجانب التطبيقي. ولإبراز هذه العلاقة بين متغيرات الدراسة تم استخدام نموذج الإنحدار الخطي البسيط على طريقة المربعات الصغرى العادية ،بين النموذج المقدر وجود اِرتباط ذاتي من الدرجة الأولى بين الأخطاء الاِحصائية، أما معامل التحديد فقد بين وجود علاقة تفسيرية بين كل من سعر الصرف و( الكتلة النقدية 2Mومعدل التضخم وسعر الفائدة)، كما أكدت إحصائية فيشر أن معلمات النموذج ذات دلالة معنوية.
This study aimed to determine the impact of the exchange rate policy in Algeria on monetary policy through an empirical study for the period 1990-2019. The descriptive approach was adopted in the theoretical part while the analytical approach in a quantitative manner in the applied part. To highlight this relationship between the study variables, a linear regression model was estimated through the ordinary least squares method.The estimated model indicated the existence of a first-degree auto-correlation between residuals. As for the coefficient of determination, it showed a clear explanatory relationship between both the exchange rate and (M2 monetary mass, inflation rate and interest rate), as statistically confirmed that the model parameters are of statistically significances.
Description: اقتصاد نقدي وبنكي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3976
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.