Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3950
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبرشيد, حسان
dc.contributor.authorالتوجي, عبد الرحمان
dc.contributor.authorقالون, جيلالي / مؤطر
dc.date.accessioned2020-09-01T10:09:34Z
dc.date.available2020-09-01T10:09:34Z
dc.date.issued2020-06-30
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3950
dc.description.abstractهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التسويق بالعلاقات على رضا الزبون في مؤسسة اتصالات الجزائر دراسة حالة الوكالة التجارية لاتصالات الجزائر -تيميمون-، وذلك من أجل معرفة مدى تجسيد المؤسسة محل الدراسة لمفهوم التسويق بالعلاقات على الواقع، ومعرفة أهم الركائز التي تعتمدها لتقوية علاقتها مع الزبائن والحفاظ عليهم ولتكون قادرة على تعزيز رضاهم. لذلك تم القيام بدراسة ميدانية واستجواب عدد من زبائن المؤسسة باستخدام الاستبانة كأداة للدراسة حول موضوع التسويق بالعلاقات بوصفه متغيراً مفسراً ممثلا بـ (تقوية العلاقة بين المؤسسة والزبائن، الجودة والتحسين المستمر للخدمات، دراسة شكاوى الزبائن وإدارة العلاقة مع الزبائن)، ورضا الزبون بوصفه متغيراً مستجيباً، وقد خضعت متغيرات الدراسة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية أهمها: الانحدار الخطي البسيط لمعرفة الأثر بين التسويق بالعلاقات ورضا الزبون. وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات منها: أن المؤسسة تطبق التسويق بالعلاقات في نشاطها كما أن له تأثير كبير على الزبائن، من خلال إدارة وتقوية العلاقة بينها وبين زبائن المؤسسة وكذلك تقديم خدمات ذات جودة وحل مختلف المشاكل، وكذلك تحقيق رضا الزبون من خلال تجسيد مفهوم التسويق بالعلاقات على أكمل وجه وتلبية حاجات ورغبات الزبائن.en_US
dc.description.abstractThis study aims at identifying the impact of the relationships marketing on the satisfaction of the customer in the Algerian Communications Enterprise, the case of study is the Commercial Agency for Algerian Communications -Timimoun- ; the purpose first is to know in wich extent the previous enterprise embodies the concept of relations marketing in reality, and how to strengthem, maitain its relationship with its customers and how can anhance their satisfaction. A survey was therefore conducted under a number of customers of the enterprise, studying the subject of relationship marketing as an open variable represented by (strengthening the relationship between the enterprise and customers, quality and continuous improvement of services, analyzing customers complaints and managing the relationship with customers), and the satisfaction of the customers as a responsive variable. The study of variables has been a subject to a range statistical method, the most of which is the simple linear regression on the impact of relatoinship marketing and the customer satisfaction. The study succeeded to reach several conclusions, including: the enterprise applies relationship marketing in its business and has significant impact on customers by managing and strenpthening its relationship with its customers, providing high qualified services and solving various problems and also achieving customers satisfactions by fully reflecting the concept of relationship marketing and meeting the needs and desives of customers.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتسويق بالعلاقاتen_US
dc.subjectالزبونen_US
dc.subjectالرضاen_US
dc.subjectالتسويقen_US
dc.subjectRelationship marketingen_US
dc.subjectcustomeren_US
dc.subjectsatisfactionen_US
dc.titleأثر التسويق بالعلاقات على رضا الزبائنen_US
dc.title.alternativeمن وجهة نظر عينة من زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر -تيميمون-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر التسويق بالعلاقات على رضا الزبائن.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.