Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/2123
Title: النخب الجزائرية المثقفة ودورها في مواجهة االاستعمار الفرنسي
Other Titles: الشيخ بن رحال نموذجا 1858-1929م
Authors: قومي, زينب
مباركي, العربي
كمون, عبد السلام / مؤطر
Keywords: النخبة
التعليم
الاستعمار الفرنسي
الشيخ بن رحال
French Colonialism
Sheikh Ben Rahal.
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة أحمد دراية - ادرار
Abstract: اشتمل موضوع دراستنا هذا على مفهوم النخبة المثقفة الجزائرية التي كان لسياسة فرنسا التعليمية دورا بارزا في ظهورها، فكان لهذه النخبة جهودا فعالة في نهضة الجزائر الفكرية، وكان انقسام النخبة المثقفة الجزائرية نهاية القرن 19م وبداية القرن العشرين إلى بارزين هما: النخبة المحافظة والنخبة المجددة والمفرنسة، والتي تأثرت بمجموعة عوامل خارجية وداخلية ساهمت في بلورة نشاطها، كما وضحنا في هذا البحث نشاط النخبة الثقافي ودورها في الحركة الوطنية وموقف فرنسا منها. وفي الختام كانت الدراسة حول شخصية متميزة كان لها دورا كبير في المجال التعليمي والثقافي، وهو الشيخ محمد بن رحال فتحدثنا عن حياته ودراسته ووفاته، ودوره الثقافي ومواقفه من بعض القوانين الاستعمارية.
The subject of this study was the concept of the educated elit in Algeria, whose educational policy had a prominent role in the emergence of intellectual Algeria which wos devided ot the end of the 19th century and the beginning of the 20th century into tixro prominent sections :the conservative elite the renewed elit, and internal contributed to the crystallization of its octivities , as we explained in this research , the works of the cultural elite and its role in the national movement . In conclusion , the study was about a famous figure who had a great role in the field of education and Mohammed Ben Rahal , we talked obout his life , his study ,his works and his death, and the cultural role and his attitudes of colonial lazs.
Description: تاريخ المغرب العربي المعاصر
URI: http://www.univ-adrar.dz/:8080/xmlui/handle/123456789/2123
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.