Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/2107
Title: Margaret Thatcher‘s Ideology of the New Right and its Impact on the British
Other Titles: Welfare State Education (1979-1990)
Authors: BAALLA, FATIMA
Mansouri, Nadia / Supervisor
Keywords: Margaret Thatcher
the New Right
the 1988 Education Reform Act
grant maintained schools
parental choice
Issue Date: 2019
Publisher: University of Adrar
Abstract: The end of the 1970s indicated a significant period in British politics with the Conservative Party’s return to power. This change came as a starting point that paved the way for the establishment of a new range of policies. The party’s leader Margaret Thatcher sought to introduce a set of reforms and regulations, which were partly influenced by the New Right ideology, into public sectors among which was education. This dissertation aims at examining the impacts of Thatcher’s educational reforms on the educational system that was established under the Welfare State Program. This research, accordingly, investigates whether the Post-World War II educational system underwent change under Thatcher’s ideology of the New Right or it remained the same, and whether these reforms enhanced the quality of education in state schools. At the end of the 1980s, the Thatcher Government decided to raise education standards in state schools through introducing competition and market mechanisms into these institutions. Accordingly, under the1988 Reform Act, a set of reforms including parental choice, grant maintained schools and a national curriculum were introduced. These reforms resulted in a change in the post-war II educational system as well as in pupils’ attainments.
شكلت نهاية السبعينيات من القرن العشرين فترة مهمة في تاريخ السياسة البريطانية مع عودة حزب المحافظين إلى السلطة و جاء هذا التغيير كتمهيد لمجموعة من السياسات الجديدة حيث سعت مارغريت تاتشر ، رئيسة الحزب ، إلى إدخال مجموعة من الإصلاحات التي تأثرت بإيديولوجية اليمين الجديد في القطاعات العامة بما فيها قطاع التعليم. تهدف هده الدراسة إلى معرفة ما إذا كان النظام التعليمي البريطاني الذي أنشئ عقب الحرب العالمية الثانية قد تغير اثر تبني تاتشر أيديولوجية "اليمين الجديد" أم أنه ظل كما هو؟ حيث تسعى هده الدراسة إلى دراسة آثار إصلاحات تاتشر التعليمية على النظام التعليمي الذي أنشئ بموجب برنامج "دولة الرفاهة" كما تسعى أيضا إلى معرفة إن كانت هذه الإصلاحات قد عززت جودة التعليم في المدارس الحكومية؟ مع نهاية الثمانينات ، قررت حكومة تاتشر رفع معايير التعليم في المدارس الحكومية من خلال إدخال المنافسة و آليات السوق في المؤسسات التعليمية. وعلى هدا الأساس أصدرت الحكومة قانون إصلاح التعليم لعام 1988 الذي تضمن مجموعة من الإصلاحات منها: منح الحق للإباء لاختيار مدارس أبنائهم ، إنشاء مدارس مستقلة و تأسيس منهاج دراسي وطني. أدت هده الإصلاحات إلى تغير النظام التعليمي السابق و إلى تغير النتائج الدراسية.
Description: Literature and Civilization
URI: http://www.univ-adrar.dz/:8080/xmlui/handle/123456789/2107
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Margaret Thatcher’s Ideology of the New Right.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.