Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/200
Title: The Portrayal of Women in Modern Feminist African Literature
Other Titles: A Study of Mariama Ba’s So Long a Letter and Sefi Atta’s Everything Good Will Come
Authors: Lansari, Hadjer
Yanina, Keltoum
Keywords: Feminism
treatment of patriarchy
oppression
the portrayal of women
Issue Date: 2018
Publisher: University of Adrar
Abstract: Over decades, authority, power, superiority were the prerogatives of men. Women swallowed all forms of oppression and subjugation imposed on them by traditions, cultures, and customs. They lived under the shadow of men with no rights or respected position. Women were viewed as a subordinated being to men. Society considered women as a tool of sexual pleasure and as a demonic creature. Therefore, this despotic treatment provoked women, mainly in Europe and America, to fight for their rights and to change the negative image of women in society. Likewise, African women were influenced by the feminist movement. They also struggled to vanquish the patriarchal system which relegated their roles to the dark corner. The situation of African women was dreadful because they faced repression and discrimination in the real and literary world. At first, African writers depicted women as passive and naïve characters believing that women did not have a story to be praised. Thereby, African feminist writers refused to bear this ill-treatment, and they agitated to change women destiny and horrible situation. Writers like Mariama Ba and Sefi Atta used their pens to improve women’s conditions and give them the opportunity to celebrate their stories. They encourage women to militate against any form of persecution. Concerning this issue, the work selected two African novels, Mariama Ba’s So Long a Letter and Sefi Atta’s Everything Good Will Come to analyze how these writers handle the subject of feminism and how they treat patriarchy in their works. Consequently, this research aims to examine the portrayal of women in the above mentioned novels and to investigate how the two African writers succeeded in presenting powerful and independent female characters that could defy the prejudiced practices of the African societies على مر العقود السابقة، كانت السلطة والتفوق من صالحيات الرجل فقط، أما المرأة فقد ابتلعت كل أشكال الظلم والقهر التي فرضتها عليها العادات والتقاليد والثقافات لتعيش في ظل الرجل دون حقوق أو وضعية الئقة ومحترمة. اعتبرت المرأة في ذلك المجتمع مخلوقا أدنى من الرجل وتابعا له، ووسيلة من وسائل المتعة الجنسية، بل وكيانا شيطانيا، وقد أدى هذا التعامل االستبدادي الجائر بالمرأة األوربية واألمريكية إلى الرفض والثورة على هذا الوضع المخزي، والنضال من أجل حقوقهن وتغيير الصورة السلبية للمرأة في المجتمع. ومن جهتها فقد تأثرت المرأة األفريقية الحقا بهذه الحركة النسوية، فانتفضت هي األخرى للنضال ضد النظام األبوي والذكوري الذي حسر دورها في زاوية معتمة، ولقد تعرضت إلى مضايقات مروعة جدا بسبب مواجهتها للقمع والتمييز في العالم الحقيقي وفي المجال األدبي واإلبداعي أيضا. ففي البداية كان الكتاب األفارقة يصورون النساء على أنهن شخصيات بسيطة وساذجة العتقادهم بأن النساء عكس الرجال ال يملكن حياة حافلة باألحداث، وأن حياتهن ال قصة فيها وال تاريخ يحتفى به، لذا رفض الكتاب األفارقة المساندين لتحرر المرأة هذه االنتهاكات، وتحركوا لتغيير مصير النساء وإخراجهم من هذا الوضع المزري، فكاتبات من أمثال "مارياما با" و"سفي أطا" سخرن أقالمهن لتحسين ظروف المرأة األفريقية وإعطائها الفرصة لالحتفاء بقصصها. وحرضن النساء على شن حمالت ضد أي شكل من أشكال االضطهاد. وقد اخترنا في هذا الصدد روايتين أفريقيتين هما: خطاب طويل جدا )So Long a Letter( واألفضل آت )Everything Good Will Come(، لتحليل ومعرفة كيف تعاملت الكاتبات مع موضوع حرية المرأة والنظام األبوي والذكوري. وقد حددنا هدف هذا البحث في مسألة معاينة تمثيل المرأة، ودراسة كيف تمكنت هاتان الكاتبتان األفريقيتان من تقديم شخصيات نسائية قوية ومتحررة أمكن لها أن تتحدى الممارسات التعسفية والسلبية للمجتمعات األفريقية Au fil des décennies, l'autorité, le pouvoir, la supériorité étaient les prérogatives des hommes. Les femmes ont avalé toutes les formes d'oppression imposées par les traditions, les cultures et les coutumes. Elles vivaient à l'ombre des hommes sans droits ni position respectée. Dans la société, les femmes étaient considérées comme un être subordonné aux hommes. Elle considérait les femmes comme un outil de plaisir sexuel et une créature démoniaque. Par conséquent, ce traitement despotique a provoqué les femmes, principalement en Europe et en Amérique, à se battre pour leurs droits et positions dans la société. De même, les femmes africaines ont été influencées par le mouvement féministe; elles ont également lutté pour vaincre le système patriarcal qui a relégué leurs rôles au coin sombre. La situation des femmes africaines était épouvantable parce qu'elles faisaient face à la discrimination dans le monde réel et littéraire. Au début, les écrivains africains dépeignaient les femmes comme des personnages passifs croyant que les femmes n'avaient pas d'histoire à féliciter. Ainsi, les écrivains féministes africains ont refusé de supporter ces mauvais traitements, et ils ont agité pour changer le destin des femmes et leur situation horrible. Des écrivains comme Mariama Ba et Sefi Atta ont utilisé leurs stylos pour améliorer les conditions des femmes. Elles encouragent les femmes à militer contre toute forme de persécution. Concernant cette question, ce projet a sélectionné deux romans africains Une si Longue Lettre et Everything Good Will come pour analyser comment ces écrivains traitent le sujet du féminisme et le traitement du patriarcat. Par conséquent, cette recherche vise à examiner la représentation des femmes et à étudier comment les deux écrivaines africaines ont réussi à présenter des personnages féminins puissants qui pourraient défier les pratiques préjudiciables des sociétés africaines
URI: http://www.univ-adrar.dz:8080/xmlui/handle/123456789/200
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The Portrayal of Women in Modern Feminist African Literature.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.